Har du problemer med bækkenbunden?

Det er helt normalt, og du er ikke den eneste!
Det kan være du har problemer med at holde tæt? Eller du føler dig spændt? Måske har du smerter, føler tyngde eller andet ubehag i underlivet? Eller måske vil du rigtig gerne træne men har svært ved at ”fange” knibet?
Desværre lever rigtig mange med et eller flere af disse problemer uden at have troen på, at det kan ændres, eller viden om hvordan eller hvem der kan hjælpe.

Anne Sofie har taget en efteruddannelse indenfor det urologiske, gynækologiske og obstetriske område. Hun kan derfor undersøge og behandle problematikker relateret til bækkenbunden hos både mænd og kvinder.

Hvad er bækkenbunden, og hvorfor er den vigtig?
Bækkenbunden er, som navnet antyder det, bunden i bækkenet. Det er en skålformet muskelgruppe, der støtter underlivets organer, samt lukker af omkring urinrøret, skeden (hos kvinder) og endetarmen. Bækkenbunden går fra halebenet, til siderne i bækkenet og frem mod kønsbenet. Nedefra ligner den et U. Inde i U’et er der åbninger til urinrør, skede og endetarm hos kvinder, og urinrør og endetarm hos mænd. Ved en sammentrækning i muskelgruppen (et knib) bevæger den sig fremad, og på den måde kan en sammentrækning lave et ”knæk” på endetarmen, skeden og urinrøret, som gør at man holde for urin, luft og afføring.

Helt som andre muskler i kroppen, kan bækkenbundsmusklerne også få skader, blive overbelastet, for slappe, for spændte eller dysfunktionelle. Problemer med bækkenbunden kan komme til udtryk som bl.a. smerter, tyngdefornemmelse eller inkontinens af både urin og afføring.

Har bækkenbunden betydning for fertiliteten?
Problemer med bækkenbunden vil i høj grad påvirke fertiliteten negativt.
En konstant spændt bækkenbund kan nedsætte bevægeligheden og blodcirkulationen i underlivet. Derved kan transporten af ilt og næring til de reproduktive organer være hæmmet, hvilket vil påvirke fertiliteten negativt.

Endvidere kan en overspændt bækkenbund have en negativ påvirkning af sexlivet, da et samleje kan være smertefuldt at gennemføre. Derfor kan det besværliggøre en naturlig befrugtning, hvis man ikke har sex så ofte som anbefalet.

Det er derfor meget vigtigt også at have fokus på hvordan bækkenbunden har det, hvis man oplever fertilitetsudfordringer. Er der problemer, skal de naturligvis behandles, men det skader heller aldrig at forebygge, at de opstår. Flere af de fertilitetsfremmende øvelser vi instruerer i, har fokus på afspænding af bækkenbunden, netop fordi en bækkenbund der er afspændt giver bedre forudsætninger for de reproduktive organernes arbejde. Ved behov kan fertilitetstræningen suppleres med mere specifik bækkenbundstræning.

Hvad kan man selv gøre?
Som alle andre muskler i kroppen, er det vigtigt at træne sin bækkenbund, samt at genoptræne efter skade eller overbelastning. På den måde holder man sin bund sund, stærk og giver sig selv et bedre udgangspunkt fx forud for den store belastning en graviditet og fødsel er for bækkenbunden. Hvis musklerne er blevet for spændte kræver det, at man får arbejdet med afspænding, før man kan træne.

For at opnå den bedste effekt ved bækkenbundstræningen, er det en forudsætning, at man ved hvordan man skal knibe og afspænde.

Derfor kan det være en rigtig god ide med superviseret bækkenbundstræning, hvor du får hjælp og instruktion af en GynObs-fysioterapeut, så du får det optimale ud af din bækkenbundstræning.
Hos os kan Anne Sofie hjælpe dig, da hun er GynObs efteruddannet. Hun arbejder med bækkenbunden i et helhedsorienteret perspektiv, og derfor er du sikret den bedste behandling, der tager højde for alle de faktorer, der er i spil hos netop dig.

Du er altid velkommen til at kontakte Anne Sofie ganske uforpligtende på tlf. 61426842 eller mail: annesofie@bjorengklinik.dk.